Εγγραφή

Ιστολόγιο

25 Ιαν 2009

Αγέλη, ομάδα, κοινωνία.


The people, από το Flickr
Είναι γνωστή η ανάγκη που έχουν οι άνθρωποι και τα ζώα να σχηματίζουν ομάδες. Τις ομάδες τις λέμε και "αγέλες" όταν πρόκειται για άλλα ζώα, ή όταν υπονοούμε ότι ανθρώπινες ομάδες έχουν ζωώδη χαρακτηριστικά ή κίνητρα. Οι ομάδες και οι αγέλες έχουν συνήθως αρχηγούς, κάποια ισχυρά μέλη τους. Κάποιες φορές η ισχύς δεν είναι μυική αλλά πνευματική ή οικονομική. Οι ομάδες που δεν έχουν αρχηγούς λέγονται συχνά "όχλος". "Όχλος" λέγεται και το πλήθος όταν δεν συμφωνεί μαζί μας και "λαός" όταν συμφωνεί ή όταν θέλουμε να υποδηλώσουμε ότι κι εμείς εκεί ανήκουμε ή εκείνου τα δίκαια υπερασπιζόμαστε. "Λαό" λέμε το πλήθος κι όταν φανταζόμαστε τον εαυτό μας αρχηγό του.

Η συμπαράταξη της ομάδας ή της αγέλης εναντίον του κοινού εχθρού είναι ένα ισχυρότατο όπλο, που συχνά πετυχαίνει τα αδύνατα. Ο φανατισμός εναντίον των εχθρών είναι επίσης χρήσιμος στο να πετυχαίνει τους στόχους του ο αρχηγός, γιατί μπορεί να συγκεντρώνει τη ορμή του πλήθους που δεν διαθέτει από μόνος του. Ένας έξυπνος αρχηγός κάνει τους εχθρούς του, εχθρούς της αγέλης.

Ένας έξυπνος επιχειρηματίας καταλαβαίνει ότι δεν μπορεί μόνος του να τα βγάλει πέρα με το πλήθος. Εντοπίζει ομάδες με σωστά χαρακτηριστικά και υπολογίζει στον φανατισμό τους για να πετύχει τα σχέδιά του, συνδέοντας το στόχο του με τον στόχο της ομάδας.

Μερικές φορές οι ομάδες έχουν ονόματα όπως "Ολυμπιακός" ή "Παναθηναϊκός". Μερικές ομάδες έχουν καινούργιο γήπεδο, άλλες περιμένουν πότε θα φτιάξουν το δικό τους. Όταν ο συνδεδεμένος στόχος του έξυπνου επιχειρηματία κινδυνεύει, τότε μπαίνει σε κίνηση ο μηχανισμός που φανατίζει την ομάδα, και η ομάδα-αγέλη κάνει τη δουλειά της. Δηλαδή τη δουλειά του. Μερικές φορές ο επιχειρηματίας λέγεται "Βωβός" και τα περισσότερα νέα εμπορικά κτίρια μιας πρωτεύουσας μπορεί να ανήκουν σ' αυτόν. Μερικές φορές οι ομάδες των φανατικών λέγονται "φίλαθλοι".

Στην κοινωνία των ηλεκτρονικών μέσων και του διαδικτύου υπάρχουν ομάδες (κι ομάδες). Ομάδες πιστών των "κοινωνικών μέσων", ομάδες φανατικών των blogs, ομάδες οπαδών του "Ανοιχτού λογισμικού". Πολλές φορές έξυπνοι επιχειρηματίες ντύνονται τον άσπρο χιτώνα του "αγαθού" και χαρίζοντας candies, cookies και δωρεάν υποδομές καλούν τα πλήθη στον αγώνα του "αγαθού" να κατακτήσει τη γη. Μερικές φορές ο επιχειρηματίας λέγεται Google, και οι περισσότερες πληροφορίες στο διαδίκτυο καταγράφονται απ' αυτόν.

Σ' ευχαριστώ ώ! Εταιρία
εν αφθονία μου παρέχεις
στέγη, τροφή και προστασία


"Μπάλλος", Διονύσης Σαββόπουλος

Η Google κρατάει κάθε αναζήτηση που εσείς ή εγώ έκανα ποτέ στην βάση δεδομένων της. Έχουν τη διεύθυνση του ημέηλ μου, το ημερολόγιο, τα έγγραφά μου, τα εξελόφυλλά μου, τους σελιδοδείκτες μου, τη διεύθυνσή μου (από το Google Maps), φωτογραφίες του σπιτιού μου (Google Streetview), τις λίστες των φίλων μου (Orkut), το ιστολόγιό μου (Blogger), τις φωτογραφίες μου (Picasa), τα βίντεό μου (YouTube), τις ιστοσελίδες μου (Googlepages), τις λίστες αποδεκτών μου (Google groups), την ιστορία των αγοραπωλησιών μου (Google checkout), τα αρχεία στον τοπικό μου δίσκο (Google desktop), το ιατρικό ιστορικό μου (Google Health), τον αριθμό του κινητού μου (Google SMS), την ιστορία του chat μου (Google talk), τη λίστα των ενημερωτικών ροών μου (Google news reader), τα αρχεία της συμμετοχής μου σε έργα Ανοιχτού Λογισμικού (Google code), τις σημειώσεις μου (Google notebook) .

Παρακολουθήστε, σε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση με τίτλο Πλεκτάνη για το θάνατο της Google σε εξέλιξη στο Slashdot, απ' όπου και το παραπάνω απόσπασμα σχολίου, το πως κινητοποιούνται οι φανατικοί πιστοί της Google στη μάχη για παγκόσμια επικράτηση. Στο άρθρο, οι ανησυχίες για την διαφύλαξη των προσωπικών δεδομένων και για την παγκόσμια επικράτηση του μονοπωλίου της Google βαφτίζονται απ' τους πιστούς FUD (Fear Uncertainty and Doubt): Φόβος Αβεβαιότητα και Αμφιβολία.
__________________________________________

Κυριακή στην Πεντέλη. Ομάδες ανθρώπων με τσάπες, Αγέλες προσκόπων, γυναίκες με μωρά στα χέρια, πυροσβέστες, στρατιώτες, επιχειρηματίες. Ένα πλήθος ανθρώπων που συμμετέχουν αυτοπροσώπως σε κάτι για το κοινό καλό, πρακτικά, χωρίς μεγάλα λόγια και φανατισμούς, χωρίς "αντιπροσώπους" "θα" και οπαδούς. Φυτεύοντας με τη φαντασία τους ένα πράσινο βουνό στο μέλλον.

Μερικές φορές οι ομάδες λέγονται κοινωνία.


Δεν υπάρχουν σχόλια: