Εγγραφή

Ιστολόγιο

23 Απρ 2008

Κοινωνία της Πληροφορίας: η περίπτωση του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας

Osoi endiaferontai na mathoun perissotera gia tin peirateia logismikou kai gia auton ton Helleniko Organismo, paratithentai katotero oi skopoi tou. Ta keimena einai "Copyright (c) 2007 Hellenic Copyright Organisation". I xrimatodotisi tou site egine me xrimata tis Koinonias tis Pliroforias.

"The Hellenic Copyright Organization (OPI) is a legal entity under private law, located in Athens (5, Metsovou Street) and placed under the supervision of the Ministry of Culture.
...
Furthermore, OPI organizes seminars for the purpose of training and informing judges, lawyers, administrative personnel, authors, rightholders of related rights and students on matters of copyright and related rights and also provides information on matters of copyright and related rights.
"


Για όσους δεν έχουν το προνόμιο να μιλούν αγγλικά, ή έχουν την απαίτηση ένας οργανισμός της πατρίδας τους να τους απευθύνεται στη γλώσσα που μιλούν, σύμφωνα με το νόμο, ακολουθεί το μεταφρασμένο κείμενο, προς αποφυγήν παρεξηγήσεων, αφού παρ' όλο που υπάρχουν υποτιθέμενοι σύνδεσμοι για ελληνική έκδοση του ιστοτόπου, όπως φαίνεται στα (copyrighted ίσως;) εικονίδια, οι σύνδεσμοι αυτοί είναι νεκροί :

Οργανισμός Πνευματικής Ιδιοκτησίας είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου με έδρα την Αθήνα και υπό την εποπτεία του Υπουργείου Πολιτισμού.
...
Επί πλέον, ο ΟΠΙ οργανώνει σεμινάρια με σκοπό την εκπαίδευση και την πληροφόριση δικαστών, νομικών, διοικητικού προσωπικού, συγγραφέων, δικαιούχων σχετικών δικαιωμάτων και σπουδαστές σε θέματα κόπιράιτ και σχετικών δικαιωμάτων καθώς επίσης διαθέτει πληροφορίες σε θέματα κόπιράιτ και σχετικών δικαιωμάτων]

Ο ΟΠΙ, του οποίου η σύσταση έγινε με το Προεδρικό Διάταγμα 311/1994 (ΦΕΚ σε μορφή SVG), "προσκαλεί", με χρήματα του 3ου Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης από την Κοινωνία της Πληροφορίας και την εποπτεία του Υπουργείου Πολιτισμού, τους ενδιαφερόμενους να συμμετάσχουν σε φόρουμ, των οποίων ακόμη και η απλή ανάγνωση απαιτεί εγγραφή:



Εκτός αυτού, φροντίζει η πρόσκληση να γίνει με τις κατάλληλες προειδοποιήσεις για το ότι "[χρήση του τόπου χωρίς εξουσιοδότηση απαγορεύεται και μπορεί να υποστείτε αστικές ή ποινικές διώξεις]", ώστε να αποφευχθούν παρανοήσεις για το πως μπορεί να γίνει η ανάγνωση των κειμένων των φόρουμ, όπως φαίνεται στην παρακάτω εικόνα από τη σελίδα εισόδου στο φόρουμ:


Δεν μπαίνουν όμως στον κόπο οι νομικοί του ΟΠΙ να εξηγήσουν σε κάποιο κείμενο, τι ακριβώς συνιστά "unauthorized use of this site" ή έστω authorized use.

Ο ΟΠΙ έχει δημοσιεύσει ένα κείμενο "διαβούλευσης" για την πειρατεία πνευματικά κατοχυρωμένων έργων και τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν για να αντιμετωπιστεί. Το κείμενο προσφέρεται για κατέβασμα με την παρακάτω εισαγωγή (κλικ στην εικόνα για τη σελίδα του ΟΠΙ):



Στην εισαγωγή αυτή αλλά και στο κείμενο της "διαβούλευσης" δεν δίνεται καμμία διευκρίνιση για το πως θα χρησιμοποιηθούν οι απαντήσεις στα ερωτήματα της "διαβούλευσης", ούτε αν το σύνολο των απαντήσεων θα γνωστοποιηθεί στους συμμετέχοντες, σαν ελάχιστη ανταπόδοση για τον χρόνο και το ενδιαφέρον τους. Επίσης, ο μη προσδιορισμός του τρόπου καταγραφής και αξιολόγησης της "διαβούλευσης" την καθιστά αδιαφανή και αναξιόπιστη αφού, χωρίς τη δημοσίευση τους μαζί με τις απαντήσεις των συμμετεχόντων, μπορούν εύκολα τα συμπεράσματά της "διαβούλευσης" να θεωρηθούν κατασκευασμένα.

Το ίδιο το περιεχόμενο του ερωτηματολόγιου, το οποίο δεν περιέχει καμμία αναφορά σε άδειες που επιτρέπουν την ελεύθερη διανομή περιεχομένου κατοχυρωμένου με πνευματικά δικαιώματα, είναι ενδιαφέρον, και αξίζει να το διατρέξει κανείς για να διαπιστώσει ιδίοις όμασι την αντικειμενικότητα και την επιστημονική πληρότητα του κειμένου, και να αποφασίσει αν θα το απαντήσει.

Εκτός από το προαναφερόμενο ερωτηματολόγιο, η ιστοσελίδα του ΟΠΙ "τρέχει" και μια δημοσκόπηση με 4 ερωτήσεις σχετικά με το θέμα. Ο τεχνικός τρόπος με τον οποίο γίνεται η δημοσκόπηση δεν έχει κανέναν περιορισμό και δεν κάνει κανέναν έλεγχο στις ψήφους που δέχεται με αποτέλεσμα να είναι δυνατή η πολλαπλή και χωρίς όριο ψηφοφορία, όπως φαίνεται στις διαδοχικές εικόνες:


Το ερωτηματολόγιο της δημοσκόπησης.



Μετά από μία απάντηση, με προτίμηση το 1.



Μετά από 4 ίδιες απαντήσεις από το ίδιο άτομο.


Είναι φανερό ότι μια τέτοια "δημοσκόπηση" είναι πολύ εύκολο να φαλκιδευτεί και να δώσει τα επιθυμητά αποτελέσματα σε οποιονδήποτε το επιχειρήσει. Όμως τέτοιου είδους "αβλεψίες" κάνουν το συνολικό αποτέλεσμα παντελώς αναξιόπιστο, θίγοντας ταυτόχρονα σοβαρά και το κύρος του οργανισμού που τις προωθεί.

Ο Τήλαφος προσπαθεί να καταδείξει την αναγκαιότητα της κυκλοφορίας ελεύθερης δημόσιας πληροφορίας με ελληνικό περιεχόμενο στο διαδίκτυο, φέρνοντας απτά παραδείγματα χρήσης της, επειδή η ελληνική πολιτεία δεν το πράττει. Για τον λόγο αυτό θεωρεί ότι διαδικτυακά εγχειρήματα τύπου ΟΠΙ, που όχι μόνον δεν είναι φιλικά προς τον χρήστη αλλά αντίθετα προσπαθούν να αποθαρρύνουν τη συμμετοχή, πρέπει να στηλιτεύονται δημόσια, γιατί είναι εν τέλει και μειωτικά για τους πολίτες στους οποίους υποτίθεται ότι απευθύνονται (αλλά σε ξένη γλώσσα) και οι οποίοι πληρώνουν αμέσως ή εμμέσως για αυτά, αφού θεωρούν ότι αποδέχονται την πρόχειρη, χαμηλού επιπέδου και χωρίς στοιχειώδη αξιοπιστία αντιμετώπιση των δημοσίων ζητημάτων.

Η πιθανή δικαιολογία ότι η "προσπάθεια" γίνεται για να πειστούν οι ξένοι ότι λαμβάνονται κάποια μέτρα (γι αυτό και είναι μόνον στα αγγλικά), αντιστρατεύεται το ίδιο το εγχείρημα, κυρίως στα μάτια των ιθαγενών πειρατών πνευματικών δικαιωμάτων.

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Κλασική ελληνικη νοοτροπία Τι περιμενεις απο τους αχρηστους?Προφανως αυτοι που έκαναν αυτην την ιδτιοσελίδα πηραν το παραδάκι και μετα βαρεθηκαν

dzach είπε...

Ίσως είναι λάθος να τα αποδίδουμε όλα στην "κλασική ελληνική νοοτροπία" γιατί αυτό αποτελεί και άλλοθι όσων δεν κάνουν αυτά που πρέπει.

Μου είναι δύσκολο να ταυτίζομαι σαν Έλληνας με τέτοιες νοοτροπίες. Αυτό που περιγράφεται στο άρθρο είναι η αντίληψη και η συμπεριφορά της συγκεκριμένης διοίκησης ή των συγκεκριμένων ανθρώπων. Πιθανόν άλλοι, ή και οι ίδιοι, να λειτουργούσαν πιο σωστά αν ελέγχονταν περισσότερο απ' όλους μας.